امروز 31 فروردین 1403 ساعت 12:24

تعداد بازدیدکنندگان 121163 نفر

کار در ارتفاع

ایمنی در کار

طبق تعریف ایمنی در کار، کار هایی که ارتفاع آن ها از سطح زمین 20 متر یا بیشتر باشد، کار در ارتفاع نامیده می شود که به صورت روزانه و روزمره یا غیرروزمره در محیط های مختلف انجام می شود.

در واقع کار در ارتفاع جزو فعالیت های پر خطری است که می تواند در صورت عدم برنامه ریزی صحیح و کنترل مناسب، مشکلاتی را در پی داشته باشد که بعضا جبران ناپذیر خواهند بود. به همین جهت داشتن آگاهی لازم و شناسایی خطرات و اقدامات کنترلی مربوطه به منظور پیشگیری از وقوع حوادث امری مهم و ضروری محسوب می شود.

حادثه سازترین عملیات در صنعت ساخت و ساز و صنایع مربوط به کار، بلاشک عملیات کار در ارتفاع می باشد که بدون رعایت ایمنی خسارات جبران ناپذیری به جای می گذارد.

در صنعت ساخت و ساز سقوط از ارتفاع عامل بسیاری از مرگ و میرها می باشد. به طوری که سقوط از ارتفاع بین 4 تا 6 فوت (حدود 1.2 تا 1.8 متر) می تواند باعث صدمات و حوادث جدی و در برخی اوقات با مرگ و میر همراه باشد.

سایر خطرات کار در ارتفاع به شرح زیر می باشد:

گرد و غبار، مواد خطرناک (آزبست،…)، الکتریسیته، سطوح برنده، ارتعاش، سر و صدا، تشعشعات(مانند نور خورشید)، سرما و گرما،باد، کار بالای سطح کار و …

به منظور ارتقا سطح آگاهی کارکنان در خصوص نکات ایمنی کار در ارتفاع می بایست به صورت دوره ای آموزش های لازم مطابق با نیاز کارکنان برگزار گردد.

محتوای دوره های آموزشی کار در ارتفاع باید شامل موارد زیر باشد:

آشنایی با تاثیرات و الزامات ایمنی، آشنایی با خطرات محتمل کار در ارتفاع، آشنایی با نحوه ایمن سازی عملیات کار در ارتفاع، آشنایی با روش ها و تجهیزات ایمن سازی عملیات، ایمنی ماشین آلات کار در ارتفاع، تجهیزات پیشگیری از سقوط، تابلوهای ایمنی، لوازم حفاظت فردی، روش ها و تجهیزات کم کردن ارتفاع، به کار گیری روش ها و تجهیزات پیشگیری از سقوط ابزار و مصالح، آشنایی با نحوه واکنش در شرایط اضطراری.

ضروری است اقدامات لازم جهت پیشگیری از سقوط در نظر گرفته شود، آشنایی با این اصول ایمنی برای صاحبان مشاغلی که در ارتفاعات فعالیت دارند و اشخاص مشغول به کار در این فضاها ضروری است.

برای دریافت فایل کار در ارتفاع از لینک زیر اقدام کنید.

دانلود فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!