امروز 28 فروردین 1403 ساعت 22:38

تعداد بازدیدکنندگان 120575 نفر

مقایسه بازدهی دو بازار بورس و سکه

در بررسی شاخص کل بورس اوراق بهادار در 6 ماه اخیر شاهد نوسان‌های مختلفی بوده‌ایم. بورس اوراق بهادار در 6 ماه گذشته شاخص یک میلیون و 200 هزار واحد و یک میلیون و 600 هزار واحد را تجربه کرده است. بیشترین بازدهی شاخص در 6 ماه اخیر بین تاریخ 5 بهمن تا 27 اردیبهشت با رشد 32 درصدی شاخص شکل گرفت.

روند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
شاخص کل بورس در روز های ابتدایی بهمن 1400 با یک گپ قیمتی روبرو شد که در 3 روز معاملاتی شاخص را 70 هزار واحد کاهش داد و به کف قیمتی این شش ماه یعنی یک میلیون و 207 هزار واحد رساند. 3 روز معاملاتی بعد این گپ قیمتی کاملا اصلاح شد که پس از آن بازار وارد یک کانال افقی شد. در 11 اسفند 1401 شاخص کل سقف کانال قبلی را شکست و وارد یک جریان صعودی شد. این روند رو به رشد شاخص تا 27 اردیبهشت ماه 1401 ادامه داشت تا شاخص کل سقف یک میلیون و 600 هزار واحد را لمس کرد. شاخص از ابتدای بهمن تا این تاریخ 400 هزار واحد افزایش داشت. از این سقف شش ماه 40 روز معاملاتی می گذرد؛ شاخص کل در این 40 روز روندی نزولی به خود گرفته است و تنها در روز 21 خرداد توانست روند نزولی خود را اصلاح کند و چند روزی مثبت باشد.

شاخص کل در انتهای تیرماه به یک میلیون و 471 هزار واحد رسید که بازدهی بازار را بعد از سقف یک میلیون و 600 هزار واحدی به بیش از منفی 9 درصد در 40 روز معاملاتی رساند. با توجه به رشد 32 درصدی شاخص تا 27 اردیبهشت این اصلاح بازار در خرداد و تیرماه قابل پیش بینی بود اما شدت این اصلاح از آنچه که مورد نیاز بازار بود بیشتر شده است و توقع می رود تا شاخص کل در مرداد ماه روند صعودی به خود گیرد.

بازدهی بورس تهران در مقایسه با نوسانات سکه
بورس اوراق بهادار تهران در 4 ماه از 6 ماه اخیر بازدهی مثبت داشت و دو ماه پایانی را با کاهش ارزش شاخص روبرو بود. در رابطه با بازار سکه نیز همین آمار صادق است. در این گزارش از قیمت سکه تمام بهار به عنوان شاخص بازار سکه استفاده شده است. در بهمن ماه شاخص بورس تغییر چشمگیری نداشت و 3 دهم درصد رشد کرد اما در بازار سکه شاهد کاهش 3.3 درصدی قیمت ها بودیم. در اسفند ماه1400 که روند صعودی بازار شکل گرفت؛ بازدهی بورس افزایش یافت و به 6.6 درصد در این ماه رسید. بازار سکه نیز در این ماه رشد داشت و قیمت سکه تمام 3.8 درصد در این ماه افزایش یافت. بازدهی فروردین و اردیبهشت بورس و بازار سکه ؛ معکوس یکدیگر بوده اما در مجموع بازار سکه در این دو ماه بیشتر افزایش یافته است. شاخص بازار در خرداد و تیرماه 1401 نزولی بود اما بازار سکه خرداد ماه بیش از 5 درصد بازدهی داشت و در تیرماه که نزولی بود نیز کمتر از شاخص بورس تهران افت کرد.

بازدهی 6 ماهه بورس و سکه

در مجموع این نیم سال شاخص کل بازار بورس تهران 14.5 درصد افزایش داشت. در بازار سکه بازدهی نزدیک به 18 درصد در این 6 ماه بود که نشان دهنده عملکرد بهتر این بازار در مقایسه با بورس تهران است. با در نظر گرفتن نمودار تغییرات قیمت سکه در کنار شاخص کل بازار شاهد یک روند مشابه در هردو بازار هستیم که نشان دهنده تاثیر گرفتن متقابل این دو بازار نسبت به یکدیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!