امروز 6 اردیبهشت 1403 ساعت 15:38

تعداد بازدیدکنندگان 122231 نفر

تفاوت مواد مرجع (RM) و مواد مرجع تایید شده (CRM)

RM-CRM

در ابتدا باید بدانید که مواد مرجع گواهی شده یا مواد استاندارد تأیید شده شاهدها، کنترل ها یا استانداردهایی هستند که برای اندازه گیری کیفیت یا ردیابی مواد و اندازه گیری باقیمانده مواد به کار می روند.

ابزاری را که کمیت مورد نظر برای اندازه گیری را در خود جای داده است و ارزش آن با مرجع پایه کالیبراسیون، متناسب می ­باشد، استاندارد مرجع برای یک واحد اندازه گیری می ­نامیم. ارزش یک استاندارد مرجع اصلی یا اولیه، در مقایسه با یک مرجع پایه تعیین می شود و هر استاندارد اصلی یا اولیه معمولا تحت اختیار و نظارت قانونی یک سازمان ملی استاندارد می ­باشد. مثلا جرم، بر اساس یک جسم مرجع که توسط موسسه بین المللی اوزان و آحاد در فرانسه تعیین شده، تعریف می شود. این مواد معمولاً به همراه یک تأییدیه ارائه می شوند که در آن روش اندازه گیری، مواد به کار برده شده و دستگاه های استفاده شده برای تعیین خواص و مقادیر ماده مرجع دقیقاً مشخص شده و به همین دلیل با مواد شیمیایی آزمایشگاهی عادی تفاوت دارند.

در سیستم های مدیریت کیفیتی که دریافت تأییدیه ­های آزمایشگاهی جهت صدور گواهی­ های ملی و بین المللی استاندارد مثل ISO 17025 لازم است، استفاده از مواد مرجع جهت صدور گواهی الزامی می­ باشد.

مواد مرجع تأیید شده از مواد مرجع تأیید نشده بسیار معتبرتر است، ولی به دلیل اینکه این مواد همیشه قابل تهیه و یا در دسترس نیستند، در اکثر مواقع از مواد مرجع تأیید نشده به جای آن ها استفاده می شود.( این مواد تنها در جزئیات اطلاعات قید شده در گواهی با مواد مرجع تأیید شده تفاوت دارند.)

تعریف مواد مرجع (RM) و مواد مرجع تایید شده (CRM) توسط ایزو (سازمان بین المللی استاندارد سازی) به صورت زیر می­ باشد:

  • مواد مرجع (Reference Materials) به مواد یا ترکیباتی گفته می شود که یک یا چند ویژگی یا خاصیت در آن­ها چنان همگن و تثبیت شده است که می ­توان از آنها جهت کالیبراسیون دستگاه، اندازه­ گیری کمی مقادیر و اعتبارسنجی روش آنالیزی استفاده کرد.
  • مواد مرجع تایید شده (Certified Reference Materials) یا همان CRM به موادی گفته می شود که با روش های معتبری یک یا چند خاصیت آن­ها، به همراه یک گواهی که مقادیر دقیق آن­ها به همراه مقادیر عدم قطعیت مشخص شده، ارزیابی شده اند. CRM مواد استاندارد یا کنترلی هستند که برای بررسی و ارزیابی روش ­ها و دستگاه ­های آنالیزی استفاده می ­شوند. واژه ماده مرجع استاندارد  (Standard Reference  Material) یا  SRM مترادف مواد مرجع تایید شده یا CRM است.

همچنین اصطلاح ماده مرجع استاندارد (Standard Reference Material) یا SRM که اغلب توسط NIST (مؤسسه ملی فناوری و استانداردها) استفاده می شود بر جسب درجه قابلیت اطمینان (degree of traceability) با برچسب های O-V دسته بندی می شوند.

ممکن است یک ماده مرجع قابلیت اطمینان لازم برای هدف مورد نظر را نداشته باشد. انواع نام های تجاری که در فروش مواد مرجع از آن­ها استفاده می شود با هم کاملا متفاوت هستند. این اصطلاحات عبارتند از استاندارد مرجع اولیه (Primary reference material)، استاندارد مرجع ثانویه (Secondary reference materials)، مواد مرجع کار یا مواد مرجع خانگی (In-house or working reference material) که این اسامی به ترتیب نوشتن با افزایش عدم قطعیت همراه می ­باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!