امروز 7 اردیبهشت 1403 ساعت 01:14

تعداد بازدیدکنندگان 122281 نفر

ارگونومی در کار

عوامل انسانی و ارگونومی (Human factors and ergonomics) که معمولا آن را در آمریکا با عنوان عوامل انسانی و در ایران با عنوان ارگونومی می شناسند، استفاده از اصول روانشناختی و فیزیولوژیکی برای مهندسی و طراحی محصولات، فرایندها و سیستم ها است. منظور از عوامل انسانی کاهش خطای انسانی، افزایش بهره وری و افزایش ایمنی و راحتی با تمرکز ویژه بر تعامل بین انسان و مسائل مورد علاقه آن ها است. این رشته دانشگاهی ترکیبی از شاخه های مختلف مانند روانشناسی، جامعه شناسی، مهندسی، بیومکانیک، طراحی صنعتی، فیزیولوژی و… است. در تحقیقات ارگونومی از روش علمی برای مطالعه رفتار انسان استفاده می شود تا داده های حاصل در راستای اهداف اصلی این رشته مورد استفاده قرار گیرند. دو اصطلاح «عوامل انسانی» و «ارگونومی» اساسا با هم مترادف هستند.

ارگونومی از نگاه بین المللی:
انجمن بین المللی ارگونومی، ارگونومی یا عوامل انسانی را به شرح زیر تعریف می کند:
ارگونومی یا عوامل انسانی رشته علمی مربوط به درک تعاملات بین انسان ها و سایر عناصر یک سیستم است که برای بهینه سازی رفاه انسان و عملکرد کلی در یک مجموعه برای طراحی روش کار آن ها استفاده می شود.

هدف از ارگونومی چیست؟
از عوامل انسانی برای تحقق بهداشت و ایمنی شغلی همچنین بهره وری بهتر در کار استفاده میشود. طراحی ارگونومیک برای جلوگیری از آسیب های وارده به عضلات و اسکلت بدن انجام می گیرد، این آسیب ها می توانند به مرور زمان بیشتر شوند و مشکلات دائمی ایجاد کنند. این شاخه از علم ارگونومی در واقع قابلیت ها و محدودیت های کاربر را مورد مطالعه قرار می دهد تا اطمینان حاصل کند که شرح وظایف خواسته شده از فرد با توانایی ها و امکاناتی که در اختیار اوست تناسب داشته باشند. ارگونومی در مطالعات خود درباره انسان ها و محیط پیرامون آن ها از زمینه های متعدد دیگری چون انسان شناسی، بیومکانیک، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، طراحی صنعتی، حرکت شناسی، فیزیولوژی، روانشناسی شناختی، روانشناسی صنعتی و سازمانی و روانشناسی فضایی هم استفاده می کند.

برای دریافت فایل پاورپوینت ارگونومی از لینک زیر اقدام کنید.

دانلود فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!