امروز 8 اردیبهشت 1403 ساعت 07:08

تعداد بازدیدکنندگان 122564 نفر

مخازن تحت فشار چیست؟

مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار به مخازنی اطلاق می ­گردد كه فشاری بالاتر از اتمسفر داشته باشند. اين مخـازن بطور وسيعی در صنايع مختلف نظير صنايع پتروشيمی، غذايی و دارويـی، شـيميايی، هـسته ­ای و… بكار می روند. این مخازن با توجه به كاربرد آنها دارای انواع مختلفی هستند.

دمای مناسب و فشار ماکزیمم، مهم­ترین پارامترهای طراحی مخازن مورد بحث هستند. این مخازن معمولا از جنس انواع فولاد به صورت کربن استیل یا فولاد ضد زنگ ساخته می­ شوند.

به علت وجود فشار، این مخازن دارای مخاطراتی هستند. به همين دليـل بايـد در طراحـی، ساخت، نصب، بازرسی و كاربرد آنها نهايت دقت به عمل آيد تا اين مخاطرات كاهش يابد.

تاریخچه 

اولین طراحی دارای سند ثبت شده از مخازن مورد نظر در سال ۱۴۹۵ در کتاب لئوناردو داوینچی، که در آن ظروف هوای تحت فشار، به منظور افزایش وزنه‌های سنگین زیر آب مورد آزمایش قرار گرفت، شرح داده شد. با این حال، مخازنی شبیه به آنهایی که امروزه استفاده می‌شود تا سال‌های ۱۸۰۰ ساخته نشد، زمانی که بخار در دیگ­های بخار تولید شده بود که باعث تحریک انقلاب صنعتی شد.

امروزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه مهندسی این مخازن وجود دارد مانند تست‌های غیر مخرب پیشرفته، تست اولتراسونیک و رادیوگرافی.

کاربرد 

در فرآيندهای شيميايی نياز به حمل و نقل و نگهداری مواد است كه برای اين كار از مخازن استفاده می شود. اين مخازن بسته به نوع ماده وخواص فيزيكی و شيميايی آن گوناگون هستند.

مخازن به دو گروه اصلی تقسيم می شوند:

  • مخازن ذخيره
  • مخازن تحت فشار

رعایت نکات ایمنی در این مخازن  ، از مهم­ترین اصول HSE در هر سازمان است.

برای دریافت فایل از لینک زیر اقدام کنید.

دانلود فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!