امروز 1 اردیبهشت 1403 ساعت 11:31

تعداد بازدیدکنندگان 121342 نفر

ISO 45005

45005

ISO 45005 پاسخی به همه ­گیری COVID-19 و افزایش خطری است که این بیماری برای سلامتی، ایمنی و رفاه افراد در همه محیط ­ها، از جمله افرادی که در خانه یا در فضای مجازی فعالیت دارند، کارگران و سایر علاقه مندان در محل­های کار فیزیکی دولت­ ها، تنظیم کننده ­ها و سایر نهاد­های حرفه­ای در سراسر جهان دستورالعمل­ هایی را در مورد کار ایمن در طول همه ­گیری COVID-19 منتشر کرده ­اند. این سند مجموعه ای کلی از دستورالعمل­ ها را ارائه می­ دهد که مکمل این اطلاعات است و از اصولی پشتیبانی می­ کند که:

  • اقدامات معقول برای مدیریت خطر ناشی از COVID-19 برای محافظت از سلامت و ایمنی کارگران و سایر طرف­ های ذینفع مربوطه اجرا می­ شود یا خواهد بود.
  • کارگران نباید مجبور به کار شوند مگر اینکه این اقدامات اجرا شده باشد.

این راهنما شامل توصیه ­های عملی به سازمان­ ها و کارگران در مورد نحوه مدیریت این خطرات است و برای سازمان­ هایی که فعالیت ­های خود را از سر می­ گیرند، سازمان هایی که در سراسر بیماری همه ­گیر فعال بوده ­اند و آن­هایی که در حال شروع عملیات هستند، مناسب است.

 

بند4) ارزیابی و برنامه ریزی ریسک:

این الزامات بر اساس فرآیندهای ارزیابی ریسک ISO 45001 در مورد مسائل داخلی و خارجی COVID-19 ارائه می­ دهد، از جمله تاثیر رهبری و مشارکت کارگران در همه گیری با توجه به انواع مختلف محل ­های اشتغال بطور مثال: کار در منزل، محل کار فیزیکی، کار در خانه دیگران و محل کار چند منظوره. همچنین نقش­ ها و مسئولیت هایی مورد نیاز  باشد را مطرح و بررسی می­ کند. تغییرات مورد نیاز واکنش در شرایط اضطراری برنامه ریزی برای تغییر محدودیت­ ها مورد توجه است.

بند5) موارد مشکوک به COVID-19 :

در این بخش راهنمایی دقیقی من­ باب موضوع مدیریت بیماری در سناریو­های مختلف از جمله آزمایش، ردیابی  تماس و قرنطینه را ارائه می­ دهد.

بند6) سلامت روان شناختی:

همه ما میدانیم که انزوا و دور بودن به دلیل COVID-19 از نظر روانشناختی، افراد را تحت تاثیر قرارداده است. ISO 45005 راهنمایی درمورد چگونگی کمک به سلامت روان ورفاه کارکنان ارائه می­ دهد.

بند7و8)شمول و منابع:

راهنمایی درمورد چگونگی اطمینان از سلامت کارکنان، در حالی که همچنان با افراد مختلف فاصله اجتماعی را رعایت می­ کنند. همراه با تغییرات مورد نیاز در منابع برای اطمینان از کار ایمن در طول یا پس از COVID-19 در نظر گرفته شده است.

بند9) ارتباطات:

ارتباطات خاص مورد نیاز هنگام بازگشت به محل کار و سپس بطور مداوم برای حفظ امنیت کارمندان متمرکز است.

بند10)بهداشت:

راهنمایی ­هایی من ­باب بهداشت موردنیاز محل کار بیان شده است.

بند11) PPE (تجهیزات حفاظت فردی):

جزئیات مربوط به تجهیزات حفاظت فردی که ممکن است علاوه بر محافظت­ های منظم بطور مثال ماسک ­ها و پوشش­ های صورت برای محافظت در برار ویروس مورد نیاز باشد.

بند12)عملیات:

ده زیربند از دستورالعمل با موضوع تغییراتی که باید برای امنیت کارکنان در محیط کاری رخ دهد را بیان می­ کند. این موارد شامل حفاظت هنگام ورود، حین، خروج از محل کار، جابجایی بین محل کار، سفرهای کاری و… را بیان می کند.

بند13)ارزیابی عملکرد:

درحالی که طبق روال گذشته نظارت و بازرسی را دستورکار خود داشتید ISO 45005 نظارت و بازرسی خاص و دقیق­ تری را برای COVID-19  در نظر دارد.

بند14)بهبود:

بروز رسانی فرآیند بهبود برای استفاده از داده های جمع ­آوری شده با نظارت اندازه گیری COVID-19  بطور دقیق ارائه شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!