امروز 1 اردیبهشت 1403 ساعت 09:07

تعداد بازدیدکنندگان 121318 نفر

بند ۷ استاندارد ۹۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵

پشتیبانی

بند ۷ استاندارد ۹۰۰۱ به گونه‌ای چهارمین بند از الزامات اجرایی استاندارد ۹۰۰۱ است. که شامل ۵ زیر بند:

☑️ منابع

سازمان باید منابع مورد نیاز برای ایجاد، اجرا، نگهداری و بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت را تعیین و فراهم سازد. از جمله کارکنان، زیرساخت، محیط عملیات فرآیندها، منابع پایش و اندازه گیری و دانش سازمانی که به تفضیل به هر مبحث در استاندارد پرداخته شده است.

☑️ شایستگی
طبق تعریف استاندارد، سازمان باید شایستگی افرادی را که تحت کنترل سازمان کار می کنند تعیین کند، همچنین اطمینان یابد که این افراد تحصیلات،آموزش یا تجربه مناسب را داشته و در صورت نیاز اقدامات کاربردی از جمله آموزش و مشاوره و یا استفاده از نیرو متخصص انجام گیرد. که این زیربند در واقع به الزام ایجاد فرآیند آموزش در سازمان های مدعی پیاده سازی استاندارد 9001 می پردازد.

☑️ آگاهی
طبق تعریف استاندارد، سازمان باید اطمینان یابد از این که تمام پرسنل مجموعه خود از خط مشی، اهداف کیفیت، مشارکت در اثر بخشی سازمان آگاهی داشته باشند.

 

☑️ ارتباطات

سازمان باید ارتباطات داخلی و خارجی مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت را بصورت: محتوای اطلاع رسانی، زمان اطلاع رسانی، نحوه چگونگی اطلاع رسانی و شخص اطلاع دهنده و شخص دریافت کننده مشخص کند.

☑️ اطلاعات مدون

سیستم مدیریت کیفیت سازمان باید شامل موارد زیر باشد:

الف) مستندات الزام شده توسط این استاندارد؛

ب) مستندات تعیین شده توسط سازمان به عنوان ضرورتی برای اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت.

لازم به ذکر است گستره اطلاعات مدون سیستم مدیریت کیفیت هر سازمان با توجه به اندازه سازمان، نوع فعالیت، فرایندها، محصولات و خدمات، پیچیدگی فرایند و تعاملات و شایستگی افراد میتواند متفاوت باشد. همچنین سازمان باید رویه ای برای ایجاد و به روز آوری و کنترل اطلاعات مدون سازمان باشد.

 

بند ۷ استاندارد ۹۰۰۱ به صورت خلاصه و با تاکید بر مسائل کلیدی مطرح شد. برای بررسی ادامه الزامات استاندارد همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!