امروز 29 فروردین 1403 ساعت 00:53

تعداد بازدیدکنندگان 120581 نفر

تکاپوی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای حل پرونده مناقشه مرزی با لبنان بعد از تهدیدات نصرالله

در حالی که هنوز بسیاری از مقامات لبنانی نمی‌دانند «آموس هوکستاین» فرستاده آمریکایی به عنوان میانجی در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی که احتمالا فردا وارد بیروت می‌شود چه پیغامی برای لبنانی‌ها خواهد داشت، منابع غیر رسمی در این کشور به شاخص‌هایی اشاره می‌کنند که پس از یک سری تماس‌های دیپلماتیک و مکاتبات غیررسمی با آمریکایی‌ها جمع‌آوری شده و نشان می‌دهد با توجه به تجارب گذشته و تحرکات آمریکا در این پرونده، لبنانی‌ها این بار با احتیاط رفتار خواهند کرد.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، این در حالی است که همچنان بحث درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی در رسانه‌ها و محافل سیاسی رژیم صهیونیستی داغ است، به طوری که شبکه‌های عبری زبان شب گذشته اعلام کردند، فشارها و تحولات اخیر در پرونده مناقشه مرزی با لبنان به ویژه بعد از سخنان اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله به جایی رسیده که اسرائیلی‌ها تصمیم به برگزاری یک جلسه اضطراری گرفته‌اند؛ جلسه‌ای که فردا با حضور وزرای امنیتی و سیاسی کابینه اسرائیل برای بحث درباره اختلاف مرزی با لبنان برگزار خواهد شد.

چندین رسانه صهیونیستی نیز در این زمینه اعلام کردند، اطلاعات فاش شده از جانب محافل سیاسی و امنیتی نشان می‌دهد که مقامات اسرائیلی معتقدند هنوز امید برای رسیدن به راه حل در پرونده مناقشه مرزی با لبنان وجود دارد.

از سوی دیگر گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن است که دستگاه امنیتی اسرائیل می‌ترسد اگر حزب‌الله تصمیم به اجرای تهدیدات خود بگیرد هدف گیری‌های آن تنها محدود به سکوهای گازی اسرائیل نباشد؛ بلکه روند ناوبری دریایی اسرائیل که 99 درصد واردات اسرائیلی‌ها از طریق آن صورت می‌گیرد را نیز مختل کند، زیرا سیگنال‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد حملات احتمالی حزب‌الله موجب اختلال در روند ناوبری دریای مدیترانه خواهد شد.در همین زمینه «امیر بوحبوط» کارشناس نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی عالی‌رتبه در تل‌آویو اعلام کرد که در ماه‌های اخیر نیروی دریایی اسرائیل مانورهای گسترده‌ای را انجام داده است و سناریوهای متعددی را شبیه سازی می‌کند که حمله موشکی حزب الله به اهداف اقتصادی اسرائیل در دریای مدیترانه از جمله این سناریوهاست.

وی فاش کرد که مانورهای مذکور نیروی دریایی اسرائیل از ترس تهدیدات اخیر حسن نصرالله انجام شده است. به ویژه اینکه دبیرکل حزب الله در گفتگوی اخیر خود با شبکه المیادین اعلام کرد، همه اهداف اسرائیل در دریا و خشکی در تیررس موشک‌های مقاومت است.

از طرف دیگر وبسایت عبری زبان والا گزارش داد که مسئولان اسرائیلی پیشنهاد جدید خود را در پرونده ترسیم مرزهای دریایی به آمریکایی‌ها گفته‌اند و قرار است آموس هوکستاین در سفری که به بیروت دارد این پیشنهاد را به مقامات لبنانی ابلاغ کند. آمریکا و همچنین اسرائیل و نیز دولت لبنان امیدوارند که سفر فرستاده آمریکایی به بیروت موجب پیشرفت پرونده مناقشه مرزی شود. با این وجود ارتش اسرائیل سعی دارد آمادگی خود را با پیش‌بینی تشدید احتمالی تنش‌ها در مرزهای شمالی تقویت کند.

وبسایت عبری مذکور در این زمینه به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داد که این پیشنهاد تاکید می‌کند اسرائیل آماده امتیاز دادن در منطقه مورد مناقشه با لبنان است اما با هیچ امتیازی خارج از این منطقه موافقت نخواهد کرد. همچنین اسرائیل آماده است تا از بخشی از مرزهای دریایی چشم‌پوشی کند مشروط به اینکه این امر تاثیری بر مرزهای زمینی نداشته باشد. این پیشنهاد نشان می‌دهد که اسرائیل حقوق اقتصادی در هر میدان گازی که در منطقه مورد مناقشه با لبنان کشف گردد برای خودش قائل است و البته می‌تواند در توزیع سود احتمالی از اکتشاف در این میادین انعطاف از خود نشان دهد.

اما منابع لبنانی گزارش دادند، این پیشنهاد که اشاره به امتیازگیری اسرائیل در مرزهای جنوبی دارد حاوی ابهامات زیادی است؛ به طوری که در ظاهر نشان می‌دهد اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است، اما لبنانی‌ها باید در این زمینه با احتیاط گام بردارند. یکی از ابهامات موجود در پیشنهاد مذکور رژیم صهیونیستی این است که اسرائیلی‌ها محدوده منطقه مورد مناقشه را از نظر خودشان مشخص نکرده‌اند و معلوم نیست اینکه می‌گویند حاضر به واگذاری هیچ مساحتی در خارج از محدوده مورد مناقشه نیستند منظورشان دقیقا کدام مناطق است.

علاوه بر آن شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع بلندپایه امنیتی اسرائیل اعلام کرد که اسرائیلی‌ها تهدیدات نصرالله را جدی می‌گیرند و آمادگی خود را تشدید کرده‌اند. تهدیدات نصرالله برای نخستین بار نیست که اعلام می‌شود اما او این بار برای اجرای تهدیدات خودش زمان تعیین کرده و این مسئله مربوط به ابتدای عملیات استخراج گاز توسط اسرائیل از میدان گازی کاریش است.

از سوی دیگر منابع مسئول لبنانی نیز هشدار دادند که نباید نسبت به وعده‌های آمریکا و میانجی آن در پرونده مناقشه مرزی امیدوار و خوشبین بود؛ چراکه روش مذاکره در این پرونده بارها آزموده شده و نتیجه‌ای نداشته است. بنابراین می‌توان گفت که در مرحله فعلی نیز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال مانور دادن و خریدن زمان هستند؛ به ویژه در شرایطی که سید حسن نصرالله صراحتاً اسرائیلی‌ها را تهدید به جنگ کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!