امروز 31 فروردین 1403 ساعت 07:17

تعداد بازدیدکنندگان 121122 نفر

پیتر فردیناند دراکر

پیتر فردیناند دراکر

پیتر فردیناند دراکر نظریه پرداز، مشاور، مدرس و نویسنده برجسته اتریشی است که در سال ۱۹۰۹ میلادی در روستای کاس گرابن شهر وین متولد شد. مادرش کارولین بوندی تحصلیکرده رشته پزشکی و پدرش آدولف دراکر یک وکیل بلند پایه اتریشی بود.

تحصیلات مقدماتی­اش را در وین به پایان رساند و در سال ۱۹۲۷ به هامبورگ آلمان رفت و به عنوان شاگرد در یک شرکت بازرگانی پنبه مشغول کار شد.

دراکر از برجسته ترین نویسندگان و متفکران رشته مدیریت، در سده حاضر است.

مطالعات او گستره وسیعی از مطالب سیاسی و اقتصادی را دربرمی گیرد، اما آنچه باعث معروف شدن او شد، نوشته های او در زمینه مدیریت است. او “مدیریت برمبنای اهداف ” را بنیان نهاد.
پیش از جنگ جهانی دوم، مدیریت در ایالات متحده با اصولی که توسط فردریک وتیلور و هنری فورد، که دیدگاهی علمی به مدیریت داشتند شناخته می شد.

دراکر به جای این دیدگاه علمی نسبت به مدیریت، یک دید فلسفی مبتنی بر روابط انسانی داشت، او به جای تجزیه و تحلیل هریک از وظایف به صورت جزءبه جزء به اصول کلی مدیریت که وظایف مدیریتی را مشخص می کنند توجه کرد.

دراکر، با تاکید بر این وظایف و ترجیح محصول بر عملکرد، موضوع مدیریت برمبنای اهداف را پایه گذاری کرد. در دیدگاه او فرایند مدیریت چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و در عوض تاکید او بر این است که مدیران باید اهداف خود را مشخص کرده آنگاه درجهت آنهاعمل کنند.

او به درستی زمانی را پیش بینی کرده است که ماشینهای خودکار جایگزین کارگران خواهندشد. اما مدیران همچنان باقی خواهندماند و به این ترتیب در آینده تمام کارمندان به مدیران تبدیل می شوند و ما از جامعه کارگری به جامعه مدیریتی گام خواهیم نهاد.

در دیدگاه دراکر، تمام بنگاهها برای دستیابی به یک هدف خاص وجود دارند، برای شرکت تجاری، این یک هدف اقتصادی است. در این نوع شرکت، مدیر سه وظیفه عمده برعهده دارد:

۱- به ثمر رساندن فعالیتهای اقتصادی
۲- انجام کارهایی که بتواند به موفقیت کارکرد اقتصادی شرکت کمک کند
۳- اداره آثار اجتماعی فعالیتهای سازمان ، بر محیطی که در آن فعالیت می کند.

پیتر فردیناند دراکر، سرانجام پس از موفقیت ها و افتخارات فراوان این اسطوره علم مدیریت که تا پایان عمر خود یعنی سال ۲۰۰۵  و در دهه ۹۰ عمر خود همچنان به فعالیت های حرفه ای و مشاوره ای مدیریت کسب و کار ادامه داد،  در یازدهم نوامبر سال ۲۰۰۵ در ۹۶ سالگی بر اثر مرگ طبیعی در کالیفرنیا درگذشت. همسرش نیز در سال ۲۰۱۴ و در سن ۱۰۳ سالگی از دنیا رفت. از پیتر دراکر ۴ فرزند و ۶ نوه به جای مانده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!