امروز 29 اسفند 1402 ساعت 06:25

تعداد بازدیدکنندگان 117194 نفر

آیا سربازی برای دکتری و پسادکتری حذف می‌شود؟

رییس بنیاد نخبگان ستادکل نیروهای مسلح حذف سربازی برای فارغ التحصیلان دوره دکتری و پسادکتری را رد کرد.

به گزارش ایسنا، سردار حجت الله واعظی نژاد، درباره جزئیات سربازی نخبگان گفت: حدود ۱۵ سال است که طرح سربازی نخبگان اجرا می‌شود و طی این مدت بیش از ۲۲ هزار نخبه یا استعداد برتر وظیفه ازسوی بنیاد ملی نخبگان در اختیار نیروهای مسلح قرارگرفته‌اند. این عزیزان دوره سربازی خود را با انجام یک پروژه تحقیقاتی یا یک پروژه فناورانه سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت سالانه نیروهای مسلح برای اجرای این طرح در حدود ۲۰۰۰ نفر است، گفت: در واقع حدود ۲۰۰۰ استعداد برتر وظیفه در طرح‌های مختلف نظیر نخبگان دانشگاهی، نخبگان فناور، سرباز فناور، سرباز پژوهشگر، نخبگان مقیم خارج از کشور و …در خدمت مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح و سازمان‌های کشوری قرار می‌گیرند که این یک ظرفیت بسیار کم نظیر برای کشورمان است.

به گفته رییس بنیاد نخبگان ستادکل نیروهای مسلح درحال حاضر بیش از ۳۰ دستگاه کشوری اعم از دانشگاه، پژوهشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و … در بخش غیرنظامی از ظرفیت نخبگان وظیفه استفاده می‌کنند.

واعظی‌نژاد درباره شایعات مطرح شده پیرامون حذف سربازی در دوره دکتری و پسادکتری نیز تصریح کرد: درباره این موضوع متاسفانه اطلاع‌رسانی اشتباهی انجام شد. چیزی به نام حذف سربازی برای دوره دکتری و پسادکتری نداریم. یک پیشنهادی از سوی وزارت علوم به ستادکل نیروهای مسلح داده شد که بر اساس آن عرصه جدیدی برای محققین دوره پسادکتری داشته باشیم و این پیشنهاد به معنای حذف سربازی برای این افراد نیست. در واقع می‌توان گفت که این طرح سربازی در یک عرصه علمی دیگر است که بتوان برای افرادی که دوره پسادکتری را می‌گذرانند شرایطی را پیش‌بینی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!