امروز 7 اردیبهشت 1403 ساعت 03:25

تعداد بازدیدکنندگان 122284 نفر

ایمنی در برابر پرتوها

ایمنی در برابر پرتوها

برای درک بهتر ایمنی در برابر پرتوها ابتدا لازم است تعریفی از پرتو ارائه شود.

پرتو ها شکلی از انرژی هستند که در خلاء یا ماده منتشر می­ شوند. پرتوها به دو دسته کلی تقسیم می­ شوند: پرتوهای يونيزان (يونساز) و پرتوهای غيريونيزان(غيريونساز) که هر یک دارای کاربردهای متفاوتی می باشند.

حفاظت انسان و محیط زیست در برابر اثرات زیانبار مواد پرتوزا دستگاه ­های پرتوساز از طریق وضع قوانین و مقررات مربوطه و همچنین کنترل و نظارت بر رعایت آنها علم فیزیک بهداشت نامیده می­ شود.

حفاظت در برابر اشعه در واقع حرفه ­ای است که انسان، محیط زیست و نسل­های آینده را در برابر اثرات بیولوژیکی پرتوها بر اساس اصول علمی تدوین شده در دانش فیزیک بهداشت بر عهد دارد.

با وجود این که کاربرد پرتوهای یون ساز در امور مختلف بسیار مفید و بعضا منحصر به فرد می­باشد لیکن عدم رعایت نکات ایمنی می­تواند خطرات جدی برای کارکنان، مردم، محیط زیست و حتی نسل­های آینده به همراه داشته باشد. خطرات بالقوه اینگونه پرتوها بلافاصله و پس از شناخت مواد پرتوزا در بیش از یکصد سال پیش کشف شده است.

با پیشرفت در زمینه شناسایی خطرات و توانایی در اندازه گیری پرتوهای یون ساز، رهنمودهای مربوطه در خصوص اقدامات حفاظتی رو به گسترش و توسعه نهاده به طوری کلی هدف از حفاظت در برابر اشعه استفاده از مزایای کاربرد پرتوها در زمینه گوناگون و کاهش هرچه بیشتر خطرات ناشی از اثرات آن بر روی کارکنان، مردم، محیط زیست و نسل­های آینده می­ باشد.

پس از کشف دستگاه­های پرتوساز و مواد پرتوزا در حدود صد سال پیش همراه با گسترش کاربرد این دستگاه­ها و مواد، اثرات زیان­بار پرتوهای یون ساز نیز شناسایی گردید و بررسی این اثرات بر روی انسان توسط کمیته ­ها و مجامع مختلف علمی و با پیشرفت علوم و تکنولوژی هسته­ ای روز به روز بیشتر مد نظر قرار گرفت. به طوری که یکی از مهمترین این مجامع یعنی کمیسیون بین ­المللی حفاظت در برابر اشعه در سال 1928 بدین منظور پایه­ ریزی گردید. با گذشت چند دهه رهنمودها و توصیه­­ های این کمیسیون در سطح جهان جنبه قانونی به خود گرفت.

نهایتا بسیاری از کشورها به منظور حفاظت کارکنان، ایمنی در برابر پرتوها، مردم، محیط زیست و با عنایت به سیاست­های ملی خود رهنودها و پیشنهادات این کمیسیون و دیگر سازمان های بین ­الملی ر ا دنبال نمودند و در سطح ملی به آن جنبه قانونی دادند.

برای دریافت فایل ایمنی در برابر پرتوها از لینک زیر اقدام کنید.

دانلود فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!