امروز 5 اردیبهشت 1403 ساعت 07:50

تعداد بازدیدکنندگان 121996 نفر

بند ۴ استاندارد ۹۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵

بند 4

موقعیت سازمان

بند ۴ استاندارد ۹۰۰۱ به گونه‌ای اولین بند از الزامات اجرایی استاندارد ۹۰۰۱ است. که شامل ۴ زیر بند:

☑️ درک سازمان و موقعیت آن
بررسی موقعیت داخلی و خارجی سازمان در راستای تحقق اهداف سیستم مدیریت کیفیت و در راستای تعیین استراتژی های دستیابی به اهداف انجام می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع استراتژی به این لینک مراجعه نمایید.

☑️ درک نیازها و انتظارات ذینفعان
طبق تعریف استاندارد، ذینفع به فرد، گروه یا سازمانی اطلاق می‌شود که بر تصمیم یا اقدام سازمان تاثیرگذار باشد، تاثیر بپذیرد و یا استباطی از تاثیرپذیری خود داشته باشد.
برای مثال:
کارکنان، مشتریان، سهامداران، تامین کنندگان، پیمانکاران، مرکز بهداشت، سازمان محیط زیست، اداره برق، همسایگان، سازمان بورس، اداره استاندارد و …
که در این مرحله میبایست نیازها و انتظارات ایشان از سازمان نیز مشخص شود.


☑️ تعیین دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت
طبق این زیر بند سازمان میبایست مشخص نماید که این سیستم در چه حدود سازمانی (جغرافیای محل، موارد تولیدی، و …) پیاده سازی می‌شود.

دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت سازمان باید در دسترس بوده و به عنوان مستندات نگهداری شود. دامنه کاربرد باید انواع محصولات و خدمات تحت پوشش را بیان نموده و توجیهی برای هر الزام این استاندارد را که سازمان تشخیص می دهد در دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت آن قابل کاربرد نیست، ارائه دهد.


☑️ سیستم مدیریت کیفیت و فرایندهای آن

نقشه فرآیندهای سازمانی و توالی و تعامل هریک از آنها در شناسنامه های فرایندی مربوط به هر فرآیند مشخص و تعیین می‌شود. همچنین برای هر فرآیند به منظور اطمینان از اثربخشی و کنترل فرایندها شاخص/شاخص‌هایی تعریف می‌شود.

برای مثال: 

اثربخشی دوره های آموزشی، میزان رضایت مشتریان، درصد تحقق بودجه فروش، درصد اقدامات کنترلی اثربخش در رسیدگی به ریسک ها، درصد اقدامات اصلاحی اثربخش، درصد اجرای مصوبات جلسه بازنگری مدیریت و …

 

بند ۴ استاندارد ۹۰۰۱ به صورت خلاصه و با تاکید بر مسائل کلیدی مطرح شد. برای بررسی ادامه الزامات استاندارد همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!