امروز 1 اردیبهشت 1403 ساعت 07:47

تعداد بازدیدکنندگان 121307 نفر

بند ۸ استاندارد ۹۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵

محصول نامنطبق

عملیات

بند ۸ استاندارد ۹۰۰۱ شامل ۷ زیر بند:

☑️ طرح ریزی و کنترل عملیات:
سازمان باید الزامات و معیارهای محصول و خدمات را تعیین و منابع لازم جهت دستیابی به آنها را تعریف کنند. فرآیندها و تغییرات نیز باید تحت کنترل قرار گیرد.

☑️ الزامات محصولات و خدمات:
سازمان باید نحوه ی ارتباط با مشتری، کسب رضایت مشتری و ثبت شکایات آنها را در الویت های کار خود قرار دهد. همچنین باید الزامات قانونی موجود در زمینه محصولات و خدمات و در صورت نیاز، تغییرات و بازنگری های آن را انجام دهد.

☑️ طراحی و توسعه محصولات و خدمات:
سازمان حین طرح ریزی باید مواردی مانند منابع، مسئولیت ها و اختیارات و… تعیین نماید و الزامات اساسی مانند الزامات قانونی و یا کار گروهی و… را ضمن اجرا، کنترل و بازنگری نماید تا اطمینان یابد که در نهایت محصول(یا خدمت) مطابق الزامات می باشد و پایش و اندازه گیری های آن صورت میگیرد. در صورت اثرات منفی بر روی فرآیند نیز میتوان از طریق ایجاد تغییرات، آنها را اصلاح نمود.

☑️ کنترل فرآیندها، محصولات و خدمات ارائه شده برون سازمانی:
الزامات قانونی که در بندهای قبل نیز بیان شد باید به ارائه دهندگان برون سازمانی ابلاغ گردد و معیارهایی برای  ارزیابی و انتخاب ارائه دهندگان خارجی تعریف شود. محصولات و خدمات این سازمان ها نباید تاثیر نامطلوبی بر فعالیت های سازمان مبدا داشته باشد و به همین دلیل باید تمامی اطلاعات آن ها از پیش تعیین شده باشد.

☑️ تولید و ارائه خدمات:
تمامی فعالیت های تولید و ارائه مانند خدمات پس از فروش و… باید تحت کنترل قرار گیرند و تمامی مستندات نیز تحت کنترل و در دسترس باشند‌. سازمان نه تنها باید پایش ها و اندازه گیری ها را انجام دهد، بلکه تمامی این اطلاعات و داده ها باید قابلیت شناسایی و ردیابی داشته باشند.
در صورتیکه دارایی های متعلق به مشتریان(یا ارائه دهندگان بیرونی) در سازمان نگهداری میشود، باید اطلاعات و گزارش های آن به طور کامل نگهداری شود.
علاوه بر موارد ذکر شده، سازمان باید از خروجی ها در تمامی روند کاری(حین و ارائه) برای اطمینان از انطباق با الزامات، محافظت نماید و در تمامی این مراحل در صورت بروز مشکلات و خطا، تغییرات لازم را ایجاد نموده و کنترل نماید تا در نهایت بتواند طبق نیاز مشتری، محصول(یا خدمت) را ارائه و تحویل دهد.

☑️ ترخیص محصولات و خدمات:
سازمان قبل از تحویل محصول باید اطمینان یابد که تمامی الزامات و نیازهای مشتری رعایت شده اند و خروجی ها با معیارهای پذیرش مطابقت دارد. همچنین برای افرادی که مجوز ترخیص کالا یا خدمات را دارند، باید قابلیت ردیابی نیز وجود داشته باشد.

☑️ کنترل خروجی های نامنطبق:
سازمان باید تمامی خروجی ها را تحت کنترل خود داشته باشد تا در صورت وجود محصول نامنطبق از خروج و تحویل آن به روش های مختلف جلوگیری کند. روش های کنترل خروجی نامنطبق می تواند  به صورت جداسازی، اصلاح، مطلع کردن مشتری و یا کسب مجوز ارفاقی باشد. همچنین باید تمامی مستندات مربوط به عدم انطباق ها و اقدامات خود را نگهداری کند.

 

بند ۸ استاندارد ۹۰۰۱ به صورت خلاصه و با تاکید بر مسائل کلیدی مطرح شد. برای بررسی ادامه الزامات استاندارد همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!