امروز 5 اردیبهشت 1403 ساعت 17:27

تعداد بازدیدکنندگان 122085 نفر

فیلم مدیریتی رستگاری در شاوشنک

رستگاری

نگاهی به فیلم تحسین شده رستگاری در شاوشنک (امید هرگز نمی میرد)

معرفی فیلم

فیلم رستگاری در شاوشنک، فیلمی آمریکایی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی فرانک دارابونت و بر پایه رمان کوتاه ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک ۱۹۸۲ نوشته استیون کینگ است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد.

 

خلاصه فیلم

اندی (تیم رابینز)، بانکدار محترم و ثروتمند ایالت نیوانگلند، به اتهام قتل همسرش با معشوقه اش به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنک محکوم می شود رفتار پرخاشگر زندانیان زندان شاوشنک واکنشی طبیعی به شرایطی است که در آن گرفتار شده اند. اندکی بعد با رد (مورگان فریمن)، یک زندانی سیاهپوست که می تواند هر چیزی را برای زندانیان فراهم کند دوست می ­شود. از ابتدای فیلم عمقی که به نگاه و رفتار رد داده می شود از یک سو او را مردی باتجربه و صبور نشان می دهد که می تواند با اندی درون گرا کنار بیاید. همچنن اندی نقش مهمی در عملیات پولشویی سرپرست زندان، ساموئل نورتون (باب گانتون) دارد. پس از هجده سال، اندی، ردی از قاتل اصلی پیدا می کند و تصمیم می گیرد برای آزادی تلاش کند.

 

تحلیل فیلم

اندی پس از اتهام به قتل همسرش و از دست دادن تمام آنچه که برایش تلاش کرده، خود را در قعر چاه نا امیدی دید. زندان کابوس بزرگی برایش بود چرا که بدون دوست و حامی با دست خالی باید با آزار زندانیان دست و پنجه نرم می ­کرد و مقاومت در برابر آنها عامل آشنایی با رد شد مردی که هرکاری از دستش بر می ­آید و از همه مهم تر او دیگر تنها نیست.

رد در اواسط فیلم این جمله را بعد از عدم انتخابش توسط نمایندگان عفو 10ساله عنوان می­کند که: “امید چیز خوبیه، شاید بشه گفت بهترین چیزهاست و چیز­های خوب هیچ وقت نمی میردند”

خیلی از افراد در مصاحبه ­­ها و بیانات خود این دیالوگ را  به کار می برند چرا که امید نیرو محرکه هر موتوری است حتی موتوری که سالیان سال در گوشه قلبتان افتاده و شما آن را حتی دیگر به یاد هم ندارید. اندی پس از 18سال زمانی که یکی از زندانیان نشانه ­هایی از قاتل همسرش داد و به دنبال راهی برای اثبات آن بود زندانی توسط رییس زندان به قتل رسید تا باز هم به پول شویی برای رییس زندان ادامه دهد و اطلاعات به جایی درز نکند.

اما وقتی نور امید در دل روشن شود همه جا  را در بر می گیرد و خاموش شدنی نیست. اندی با زمان بندی و برنامه ریزی ریسک زندگی خود را که او را در بند کشیده بود به فرصت و آزادی بدل کرد. چرا که با تحت کنترل درآوردن اطلاعات دشمن خود اطلاعات را به نحوی تغییر دهد که نه تنها به دشمن خود ضربه بزند بلکه موجب رشد، آزادی و موفقیت خود می ­شود.

جذاب ترین بخش این فیلم صبر است همانطور که همه می دانند در نتیجه تلاش موفقیت رقم می­ خورد ولی مهم ترین عامل به ثمر نشستن را بیان نمی­ کنند که آن صبر است. اندی 20 سال صبر کرد تا به هدف خود برسد و رسید. تمام عوامل را زنجیروار به هم مرتبط کرد شبکه سازی کرد و در نهایت موفق شد.

یک ببر زمانی که تصمیم به شکار گاو فربه ای می­ گیرد اگر شکار سهل تر هم وجود داشته باشد نظرش را جلب نمی کند و تا زمانی که به موقعیت مناسب جهت شکار نرسد صبر می­ کند و در کمین می­ ماند. مثل اندی صبور و مانند ببر بر روی اهداف خود متمرکز شوید موقعیت مناسب رقم خواهد خورد.

این جمله ارسطو بی شک نشان دهنده از یکی ازابعاد شخصیتی اندرو بود:
کسی که در تنهایی خوشحال است، یا جانور وحشی است یا خدا“.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!