امروز 7 اردیبهشت 1403 ساعت 02:35

تعداد بازدیدکنندگان 122283 نفر

انــواع کپســول هـای آتــش نشــانـی

انــواع کپســول آتــش نشــانـی

تعریف کپسول آتش نشانی:

کپسول آتش نشانی مخزنیست استوانه ای شکل که با مواد مخصوصی تحت فشار پرشده و در هنگام آتش سوزی به ما کمک می کند تا آتش را مهار و از گسترش آن جلوگیری نماییم. با توجه به اینکه انواع آتش با هم متفاوت است؛ نحوه مواجهه با آن نیز متفاوت و وابسته به ماهیت آتش می­باشد. به همین جهت در طول زمان کپسول های آتش نشانی مختلفی به وجود آمده است که هر کدام از آنها برای حریق­های متفاوت مناسب و قابل استفاده است، در ادامه انواع کپسول­های آتش نشانی با توجه به ماهیت حریق به وجود آمده را مورد بررسی قرار می­دهیم.

کپسول آتش نشانی CO2:

کاربرد کپسول CO2 بیشتر در اماکن سربسته و برای حریق­های الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می­شود، زیرا هادی الکتریسیته نیست و تأثیری بر روی اینگونه وسایل باقی نمی گذارد. توصیه میشود که از به کار بردن این نوع کپسول ها در فضای باز خودداری نمایید. زیرا باعث پراکندگی گاز و کاهش اثربخشی آن می شود. با توجه به اینکه قدرت پرتاب آن بین 2تا 4 متر می باشد ، می بایست تا حد امکان به آتش نزدیک شد. حداقل زمان تخلیه این خاموش کننده ها حدود 16 ثانیه است و در صورتی که کمتر از 10 درصد از این کپسول ها استفاده شده باشد می توان مجدداً از آن استفاده نمود.

کپسول آتش نشانی آبی (آب و گاز):

این نوع خاموش کننده غیرقابل کنترل است یعنی در صورت خارج شدن گاز از کارتریج امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد. حد اقل مدت زمان تخلیه آن حدود 60 ثانیه است. از این نوع کپسول برای اطفاء حریق لوازم چوبی، کارتن، مبلمان، فرش و … استفاده می­شود.

انواع کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی فوم:

کپسول فوم با نواری خردلی به دور آن برای اطفاء حریق مایعات استفاده می­شود. فوم مانند آب بر روی برخی کالاها مانند تجهیزات برقی و یا کاغذی اثر نامطلوب داشته و نباید از آن استفاده نمود. کاربرد این نوع کپسول نسبت به سایر خاموش کننده­ها کمتر بوده اما بهترین خاموش کننده جهت اطفاء مایعات قابل اشتعال می­باشد. فوم به سرعت سطح مایع را پوشانده و با جلوگیری کردن از رسیدن اکسیژن مانع گسترش آن می شود.

کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز ):

از این نوع کپسول برای اطفاء هر نوع حریقی استفاده می­شود. اما مؤثرترین کاربرد آن برای خاموش کردن حریق مایعات و فلزات است این نوع کپسول مناسب برای حریق های با وسعت زیاد، مایعات اشتعال زا، منشأ الکتریکی و گازهای اشتعال زا می­باشد.

کپسول آتش نشانی بیوورسال:

کپسول های بیوورسال دارای ویژگی­هایی همچون: دوستدار محیط زیست، عدم بازگشت شعله، عدم خورندگی، توانایی بسیار بالا در خاموش کردن آتش­های پرحجم، غیر فعال کننده هر 4 عامل اصلی انتشار حریق (اکسیژن-حرارت-سوخت-زنجیره آتش) بوده و مناسب برای اطفاء حریق های جامدات و مایعات قابل اشتعال نظیر کاغذ، پارچه، پلاستیک، چوب، روغن ها، گازوئیل و تینر می ­باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

از آخرین مطالب علمی در حوزه مدیریت با خبر شوید!